Köpvillkor

Fullständiga köpvillkor
Dekorproffset.se (är ett varumärke i dessa köpevillkor likställt med Invencio AB med organisationsnummer 559181-1210) kan leverera till hela Sverige. 

 

Leveranser och avbeställning

Leveranser sker i samarbete med DHL samt deras samarbetspartners eller kan du välja att hämta ut leveransen hos någon av våra återförsäljare. Du har möjlighet att skicka dina varor till en annan leveransadress än din egen. Detta är perfekt om varan ska gå till någon tillfällig bostad eller sommarställe.

Leveranser är alltid gratis om vid beställning över 5 000 kr, vid ordervärde på 0 kr till 250 kr kostar leveransen 68 kr, på 251 kr till 5000 kr  kostar leveransen 340 kr.

Leveranstiden för samtliga produkter är normalt 2-6 arbetsdagar. Dekorproffset.se är betalningsansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpevillkor.

Försändelser levereras oftast till din bostad. Produkterna levereras till din port om du bor i lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i hus. Leverans sker normalt helgfria vardagar 08:00 – 17:00, enligt fasta tidsintervaller (till exempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallerna är olika beroende på område. Du aviseras per telefon/mail/sms i förväg.

Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Dekorproffset.se antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Dekorproffset.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt. Vid eventuell leveransförsening kontaktar vi kunden utan dröjsmål. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.

Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mail för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst. Orderbekräftelsen innehåller information om leveranstidpunkt, totalpris med specificerat moms, de fullständiga (vid köptillfället aktuella) köpvillkoren och en länk till din orderstatussida där du alltid kan följa din order.

 

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Fakturor till företag skickas per post till angiven fakturaadress och har 30 dagars förfallotid. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen är 25% för alla produkter. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering.

Priset som var aktuellt vid beställningstillfället är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

I kassan kan man se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad.

Priser

Alla priser som visas på Dekorproffset.se är inklusive 25 % moms.

Beställning

När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Dekorproffset.se påbörjar fullgörandet av beställningen och blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför ditt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den leveranstid Dekorproffset.se anger i kassan. Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla på Dekorproffset.se.

Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Dekorproffset.se lider ekonomisk skada, polisanmäls. Dekorproffset.se reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Dekorproffset.se att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalt belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.

Reklamationsvillkor

Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor vid när du tar emot din leverans för att kontrollera att denna är riktig och felfri. När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst via e-post info@dekorproffset.se, telefon 0763900380 alternativt genom vårt kontaktformulär på kontaktsidan. Välj ämne “(5) Reklamation och återköp” Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Defekta produkter som returneras till Dekorproffset.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall fel ej kan påvisas utgår en avgift om 100:- + frakt tur och retur. Dekorproffset.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.

Om en vara är transportskadad skall Dekorproffset.se kontaktas inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället räknas alltid som skälig tid. Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Ångerrätt

Du som kund har rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka in namn och kontaktuppgifter till Dekorproffset.se. Lämna ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut ångra köpet.

Du kan bland annat använda Konsumentverkets standardblankett för ångrat köp som du hittar här: Konsumentverkets ångerblankett

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Vill du som kund utnyttja din ångerrätt skall du kontakta Dekorproffset.se via e-post info@dekorproffset.se eller telefon 0763900380 för att få en adress att skicka varan till. Efter anmäld ånger ska konsumenten skicka varan till Dekorproffset inom 14 dagar. Returfrakten bekostas av konsumenten.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende produkter. Vi betalar inte tillbaka kostnaden för frakten till konsument. Kunden betalar för returfrakt.

Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har Dekorproffset.se rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen. Produkter som returneras i nyskick, med originalförpackning återbetalas till fullo.

Begränsning av ångerrätten

Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal." Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara produkter som specialtillverkas efter egen design eller andra anpassningar på våra produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. De produkter som inte omfattas av ångerrätten är markerade som "Tillverkningsvara" och de är även markerade i kassan för att du som konsument skall uppmärksamma undantagen innan du slutför ditt köp. Om du ändå skulle vara osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst.

När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att Dekorproffset.se påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.

Återbetalning

Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Outhämtat paket

I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, debiteras vi en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället och tillbaka, samt en administrativ avgift. För att täcka upp för denna kostnad samt vår egen hanteringskostnad debiterar vi kunden för närvarande 300 kr per outhämtat paket.

Anker

Personuppgifter

När du besöker vår webbplats, köper våra varor eller tjänster eller kontaktar oss för information eller service samlar vi in och behandlar personuppgifter om dig. En personuppgifter är en uppgift som direkt eller indirekt kan identifiera en person. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsförordning.

Ändamål för behandling av personuppgifter

Ändamålen med vår lagring och behandling av dina personuppgifter innefattar att:

  • Fullgöra våra åtagande gentemot dig som kund, såsom genomförande av köp, leverans, fakturering och tillhandahållande av support
  • Följa tillämplig lagstiftning, till exempel bokföringslagar
  • Möjliggöra kundservice, såsom för att besvara frågor och rätta felaktiga uppgifter
  • Skicka information till dig om våra varor och tjänster per post, e-post, SMS/MMS samt telefon
  • Ge dig relevant information och anpassade erbjudanden i nyhetsbrev samt på webben baserad på dina tidigare inköp eller användning av våra kanaler
  • Bedöma vilka betalningsmetoder vi kan erbjuda dig, till exempel genom kreditbedömningar
  • Utveckling av vårt kunderbjudande och funktioner genom analys av webbplatsens användning
  • Förhindra bedrägerier och utföra riskhantering

Laglig grund för behandling av personuppgifter

Vi baserar behandlingen av dina personuppgifter på ett antal lagliga grunder. Vissa personuppgifter behöver vi för att kunna fullgöra avtalet med dig som kund och ge dig den service som du kan förvänta dig. Vid genomförande av köp godkänner du att vi sparar denna information så länge du väljer att fortsätta vara kund till oss. Denna information innefattar:

  • Namn, post- och fakturaadress
  • Telefonnummer och e-postadress
  • Betalningsuppgifter
  • Personnummer eller organisationsnummer
  • IP-adress och information om din användning av vår webbplats

Om du väljer att skicka e-post, chatta, ringa eller kontakta oss via kontaktformulär så kommer de uppgifter du anger samt avsändarinformation (e-postadress, telefonnummer, IP-nummer) att sparas för att göra det möjligt för oss att följa upp och svara på ditt ärende.

Om du väljer att skriva ett omdöme om våra produkter eller ladda upp en bild på någon av våra produkter kommer denna data (som kan innehålla personuppgifter om dig) och ditt namn samt e-postadress att sparas tills du kontaktar oss och ber oss radera denna data.

En del av den behandling av personuppgifter som vi utför baserar sig på en så kallad intresseavvägning. Detta gäller exempelvis den behandling vi utför av din postadress, e-postadress, cookies (du hittar mer information om hur vi behandlar cookies under länken "Om cookies") och ditt telefonnummer för att kunna skicka erbjudanden till dig om våra varor och tjänster via exempelvis e-post eller webben. Du kan när som helst välja att avsäga dig sådana utskick genom en länk eller anvisning i erbjudandemeddelandet eller genom att kontakta oss.

I vissa fall kan vi ha en rättslig förpliktelse att behandla dina personuppgifter. Detta gäller till exempel för den behandling av personuppgifter som vi utför för att kunna uppfylla bokföringslagens krav.

Källor till personuppgifter

Bortsett från de uppgifter du själv lämnar till oss, kan det beroende på betalningssätt eller leveransadress finnas andra källor (tredje part) som vi hämtar uppgifter från. Vid betalning med faktura hämtas uppgifter från ett kreditupplysningsföretag eller bank. Vi kan också komma att samla in uppgifter från offentlig data om din adress som försäkran om att vi fått rätt adress eller telefonnummer.

Delgivning av dina personuppgifter

Vi kommer att dela vissa av dina personuppgifter till distributionspartners för att kunna fullfölja och leverera en beställning. I de fall vi låter våra produktleverantörer genomföra leverans kommer denna data även att delges dessa. Viss data kan komma att delas med leverantörer av kort- och kommunikationstjänster, bolag inom vår bolagsgrupp samt andra samarbetspartners för att kunna fullfölja vårt åtagande mot dig som kund. Om du väljer att recensera eller ladda upp en bild på någon av våra produkter kan vi publicera och dela denna information på vår webbplats och andra kanaler som kontrolleras av oss. Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part. Om du ansöker om en kredit vid köp av en vara eller tjänst kan dina uppgifter komma att lämnas ut till kreditupplysningsföretag. Vi kan komma att överföra dina personuppgifter till land utanför EU/EES, om någon av våra leverantörer eller samarbetspartners befinner sig där. Om personuppgifter överförs till något land utanför EU/EES, kommer vi vidta åtgärder för att se till att personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU/EES.

Dina rättigheter

Du har rätt att få ta del av dina personuppgifter och begära registerutdrag över hur vi behandlar din data och till vilka mottagare uppgifterna har eller ska lämnas ut. Skriftlig undertecknad begäran om detta skickas till personuppgiftsansvariges postadress.

Du har alltid rätt att få felaktiga eller missvisande personuppgifter rättade. Du har rätt att få personuppgifter raderade som inte längre är nödvändiga för dess ändamål (irrelevant data). Vi förbehåller oss dock rätten att behålla sådan data som vi enligt lag (exempelvis bokföringslagen) är ålagda att behålla, eller som vi enligt gällande avtal med dig måste behålla för fullgöra våra avtalsförpliktelser. Du har rätt till dataportabilitet, vilket betyder att du, under vissa förutsättningar, har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat och maskinläsbart format för dig att överlämna till en annan personuppgiftsansvarig. Du har rätt att invända mot personuppgiftsbehandling som utförs med stöd av en intresseavvägning. Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen.

Personuppgiftsansvarig är Invencio AB.

Transportskadat gods

Om en vara från Dekorproffset.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas till Dekorproffset.se inom skälig tid från mottagandet. Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportbolaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.

Produktinformation

Dekorproffset.se förbehåller sig rätten att justera priser, prisfel, produktinformation, produktbilder och erbjudanden utan notis. De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Observera att bilderna på webbplatsen kan skilja sig åt beroende på färginställningar i din dator. 

Samtliga produkter går att använda i Sverige. 

Force Majeure

Dekorproffset.se skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpavtalet och erbjudas att häva köpet.

Ägandesrättförbehåll

Alla varor förblir i Dekorproffset.se egendom tills dess full betalning erlagts.

Tillämplighet

Dessa köpevillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget. Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se. Dekorproffset.se ingår ej avtal med kunder som är under 18 år, utan målsmans godkännande.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. 

Om en tvist ej kan lösas i samförstånd med kundtjänst, så kan som kund välja att vända dig till Allmänna reklamationsnämnen (ARN) som du hittar på www.arn.se.

Du kan även välja att lämna klagomål online via EU-kommussionens plattform för medling i tvister. Denna hittar du här på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Klagomål inlämnade via denna plattform kommer gå vidare till den nationella tvistlösningsorganet som sedan försöker lösa tvisten i kontakt med kund och säljare.

Lagval

Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Dekorproffset.se förbehåller sig rätten att häva köpet om detta befaras. Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag.

Frågor

Vid frågor kontakta kundtjänst via: kundtjanst@dekorproffset.se

Information om tvistlösning online i enlighet med Art. 14 Para. 1 av OTF (Online Tvist Beslut förordningen):

Europeiska kommissionen ger konsumenterna möjlighet att lösa online tvister enligt Art. 14 Para. 1 av ODR på en av deras plattformar. Plattformen ( http://ec.europa.eu/consumers/odr) fungerar som en plats där konsumenterna kan försöka nå uppgörelser utanför domstol på tvister som uppstår efter inköp via nätet och upphandling av tjänster.